درباره کنفرانس

ضرورت و هدف برگزاری دومین کنفرانس طراحی خدمات

شواهد نشان می‌دهد که امیدوارکننده‌ترین بخش اقتصاد ایران، بخش خدماتی است. بخشی که در سالهای اخیر با وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی به رشد کمی و کیفی در حوزه‌هایی ادامه داده و توانمندی رشد بیشتر را نیز داراست. تولید صنعتی در ایران، به دلیل نرخ تورم بالا، تحریم‌های اقتصادی و سپس رکود بلند مدت، فلج شده یا به کلی از میان رفته است. در عین حال تصویب موافقت‌نامه‌ی برجام باعث شده تا انتظار ورود کالاهای خارجی بخصوص چینی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی تولید صنعتی را ناپایدار و مبهم کند. در بخش کشاورزی نیز با چالش‌های خشکسالی و تأمین منابع آبی، هنوز در تأمین نیاز داخلی خودکفا نشده‌ایم و همزمان مصرف نیز در حال افزایش است. چرخهای اقتصاد ایران، اگرچه به سمت جلو، ولی بسیار کند به حرکت درمی‌آیند و امروز بخش خدمات تنها امید زنده کردن و سپس سرعت بخشیدن به حرکت اقتصاد ایران است.

در این شرایط برای ایجاد خدمات مناسب که با شناخت نیاز واقعی در بازار اقدام به طراحی راهکارهای مؤثر و ارزش‌آفرین نماید، مهمترین حوزه، طراحی خدمات است. مسلماً در سالهای آینده که خدمات مختلف طراحی و ارائه شوند، چالش مدیریت و مهندسی فرایندهای عملیاتی در خدمات، برای بهبود کیفی و بالا بردن بهره‌وری و سپس بازاریابی خدمات ایجاد شده برای معرفی هرچه بیشتر آنها به مخاطبان نیز اهمیت خواهد یافت، ولی خدماتی که از ابتدا بر مبنای نیاز واقعی بازار طراحی نشده باشد، نه با بازاریابی و نه با مدیریت خدمات قوی به جایی نخواهد رسید.

متأسفانه این حوزه‌ی علمی که نیاز اساسی امروز کشور است و در دنیا نیز بیش از ۲ دهه از عمرش نمی‌گذرد، تابحال در ایران مهجور بوده و نه در دانشگاه‌های ایران با رشته‌ای خاص و نه در عمل در شرکتها مورد آموزش و استفاده‌ی وسیع قرار نگرفته است.

کنفرانس طراحی خدمات سعی دارد محیطی علمی و تعاملی ایجاد نماید تا این رشته با بحث و تبادل نظر متخصصانش با پیاده‌سازی‌های بومی، ایجاد مبانی علمی و بومی شده بر مبنای نیازهای فرهنگی و اجتماعی ایران، امکان عرضه در داخل کشور را بیابد. به عبارت دیگر، کنفرانس طراحی خدمات رسالت خود را تسهیل روند تعامل برای ورود علمی، بومی‌سازی و پیاده‌سازی دانش طراحی خدمات در کشور می‌داند.

هر ساله در این کنفرانس محورهایی برای بحث انتخاب می‌شود که سعی شده اولویت انتخاب محورها بر مبنای نیازهای کنونی جامعه و فعالان اقتصادی انتخاب گردد. هدف غایی این است که دغدغه‌ها و نیازهای کنونی در این حوزه‌ها شناسایی و تبیین شوند و پیاده‌سازی فرایند طراحی خدمات به صورت بومی در این حوزه‌ها مورد بحث و نقد قرار بگیرند.
امسال بر اساس این منطق، سه حوزه برای بحث انتخاب شده‌اند:

  • طراحی خدمات و کسب و کارهای الکترونیک
  • طراحی خدمات و گردشگری
  • طراحی خدمات و مدیریت شهری

خدمات کسب‌وکارهای الکترونیک با رشد دسترسی عمومی به اینترنت از طریق رایانه و بیشتر تلفن‌های همراه هوشمند، رشد سریعی را تجربه کرده‌اند و جامعه‌ی کسب‌وکارهای نوپا نیز در حال رشد بوده و این حوزه را برای بحث و نقد جذاب ساخته است. حوزه‌ی بعدی گردشگری است که به دلیل دور از دسترس بودن دیدنی‌های ایران برای خارجی‌ها و با امضای توافق برجام جذابیت دوچندان یافته و تغییرات در این بازار، چه در صنعت هتلداری و چه در کسب‌وکارهای حول این موضوع مانند فروش بلیط و رزرو هتل به صورت محسوس دیده می‌شود. حوزه‌ی آخر نیازی داخلی است که به حوزه‌ی گردشگری نیز تا حدی مربوط می‌شود. شهرهای ما با جذب گردشگران خارجی که امیدواریم روند رو به رشدی را تجربه کند و در آینده به دلیل حرکت هرم جمعیتی به سمت سالمند شدن تغییرات اساسی می‌طلبند. خدمات شهری نیز متناسب با این تغییرات باید با نوآوری و فهم صحیح نیازها و اولویت‌بندی آنها، در جهت تغییری اساسی گام بردارد.

امیدواریم تعامل در این حوزه‌ها به نوآوری در ایجاد و ارائه‌ی خدمات کمک شایانی نماید و نقش طراحی خدمات در ارزش‌آفرینی در این حوزه‌ها هرچه بیشتر نمایان شود.

(گزارش اولین کنفرانس ملی طراحی خدمات- اردیبهشت ۱۳۹۴)

……………………………………………

Service Design Conference in IRAN

۲nd Service Design Conference in Iran will take place on February 16th at Ghandi hall in Tehran the organizer of the event will be IDreporter.com which is the leading online design news agency and design database in Iran.

The focus of this year conference will be on value creation through service design covering three main subjects of :

  1. Service Design in online businesses
  2. Service Design in tourism industry
  3. Service Design and city/public management

Speakers are from these three different sectors specializing in service design and innovation

  • Brigit Mager, the president of SDN will be the opening keynote speaker
  • Mitra khazaei (Strategic design research manager in Deutsche Telekom)
  •  Fardad Zand (Senior Strategy & Innovation Advisor)
  • Nashid Nabian (Intelligent city service innovator)
  • Saleh Amini (Professional service designer)
    are among speakers

۳۰۰ academics, professionals and startup executives are expected to attend the event